Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Moga History: Masjid Era Belanda, Jejak Islam di Tanah Moga

Sejarah Moga, Islam di Moga, Masjid, Sejarah Kecamatan Moga, Moga Zaman Belanda,

Infomoga.com
– Wilayah Moga selain memiliki potensi alam nan indah juga merupakan kawasan religius sejak dahulu kala. Tempat peribadatan, baik masjid atau gereja sudah sejak lama ada di wilayah ini.

Setelah sebelumnya foto tentang gapura atau pintu masuk kawasan Moga, foto-foto bus PO Moga yang pernah berjaya di wilayah Pemalang serta foto-foto pemandian Moga yang melegenda.


Kini, ada foto kuno tentang sebuah masjid di wilayah Moga semakin mempertegas bahwa daerah ini dari dulu sudah menjunjung tinggi kehidupan beragama.


Baca juga: 110 Tahun GKJ Moga, Saksi Sejarah Keharmonisan Beragama


Foto yang diambil sekitar tahun 1948-1949 ini seakan menggambarkan betapa masyarakat wilayah Moga kala itu sudah menjalankan norma-norma keagamaan yang kental dan melekat hingga sekarang. 


Sayang, dalam  keterangan foto tidak disebutkan dimana persis lokasinya atau nama masjid tersebut. 


Bisa jadi merupakan cikal-bakal masjid Anni’mah di Moga atau masjid Baitul Muttaqin di Banyumudal.

 

Foto tersebut merupakan koleksi dari seorang pejabat Belanda atau sekutunya yang yang berdinas di kabupaten Pemalang kala itu. 


Dia dan keluarganya melakukan perjalanan wisata ke wilayah Moga yang kala itu masih masuk Afdeling Banyumudal. 


Baca juga: Bioskop Moga, Jejak Romantisme Masa Lalu


Kawasan Moga yang terletak di kaki pengunungan Slamet memang miliki hawa sejuk dan panorama yang asri hingga cocok dijadikan sebagai tempat peristirihatan.


Bahkan, jika ditelusuri lebih jauh lagi, ada nama Moga yang terdapat pada naskah perjalanan Sunda kuno yang ditulis oleh bangsawan Sunda asal kerajaan Pakuan Pajajaran, Prabu Jaya Pakuan atau Bujangga Manik pada sekitar tahun 1500-an (untuk kisah ini akan diulas pada artikel selanjutnya).

Post a Comment for "Moga History: Masjid Era Belanda, Jejak Islam di Tanah Moga"